banner25

 KOTO' da Eğitimin sorunları tartışıldı

Kocaeli’nde bulunan özel eğitim ve öğretim kurumları Kocaeli Ticaret Odası  15. Meslek (Eğitim ) Komitesi ’nın öncülüğünde 2 Ağustos 2013 Cuma günü KOTO binasında bir toplantı yaptılar.

Toplantıya Kocaeli Ticaret Odası  15. Meslek (Eğitim ) Komitesi Başkanı Fatih Ekinci , Komite üyesi ve Kavram Dershanesinden Handan kümeli ,Birey Dershanesi ,Kültür Dershanesi ,Pegem Kursları ,Odtü Kayöd Okulu ,Uğur Dershanesi ,Seviye Dershanesi  ,Çağfen Dershanesi  ,Marmara 2000 Okulu ,Çocuk Kasabası ,Gölcük Fen Bilimleri Dershanesi yöneticileri katıldılar. Toplantıya katılan özel okul ve dershane yöneticileri aşağıdaki kararları, basın ve sonuç bildirisi olarak imzalamışlardır.

 TÜRKİYE’DE VE KOCAELİ’NDE DERSHANECİLİK

Dershaneler, eğimin içinde temel kurumlar değil, aracı kurumlardır. Dershaneler, zorla ihdas edilmiş değil, bir ihtiyacın neticesinde çıkmış, bu toplum tarafından da kabullenilmiş, eğitimin vazgeçilmezi haline gelmiş kurumlardır.

Dershaneler birer siyasi, dini kurum değil, ticari kurumdur. Ticari anlamda herkes bir meta, bir değer üretmekte serbesttir. Dershaneler beşikten mezara kadar her yaştaki insanımıza yönelik eğitim öğretim faaliyeti yapan ticari kurumlardır. Meşruiyetini kamu vicdanından ve yasalardan almaktadır. Bir yönüyle maliyenin, bir yönüyle milli eğitimin denetimine tabidir. Gerçek denetçi ise, hizmet alan öğrencidir, velidir.

Dershanecilik bir uzmanlık işidir; birikim ve yetkinlik gerektirir.  Aynı zamanda bir akıl ve gönül işidir. Bu alanda yetkin olmamak, başka niyetlerle dershanecilik ya da kursçuluk yapmak, bu sektörün hem ahlakını hem saygınlığını hem de huzurunu bozar. Bir ülkede dershaneciliğin gelişmesi sivilleşmenin, demokrasinin gelişmesiyle doğru orantılıdır. Demokratik algılamanın olgunlaştığı ülkelerde kimse dershaneciliği bir problem olarak görmez, herkes onun meşruiyetini ve gerekliliğini kabullenmiştir.

TÜRKİYE’DE DERSHANECİLİK

Yarım asırlık geçmişi bulunan dershaneciliğin, ülkemizde yeterince kurumsallaştığını ve hazmedildiğini söyleyemeyiz. Alaturkalığımız, her sektörde olduğu gibi kendini bu sektörde de göstermektedir. Yarı devletçi ya da devlet baba anlayışımız, iyi ve kaliteli eğitimin önemini bir türlü kavrayamayışımız, ticaret ehlini bir hırsız görme algılamamız, bir işi kendi fıtratından çıkarıp başka niyetlerle aracı kuruluş haline getirme fırsatçılığımız, bundaki başlıca etkenlerdir. Bu manada orta seviyeli bir demokrasinin, sivilleşmenin olduğu bir ülkede kaliteli bir dershanecilikten bahsetmek mümkün değildir.

DERSHANELERİN, KURSLARIN SAYGINLIĞINI VE VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAK

Bunun için birinci görev devletin, ikinci görev sektör çalışanlarınındır:

1. Dershanelerin, kursların eğitimde temel kurum olmayıp tamamlayıcı kurum olduğunu kabul eden devletin yetkilileri, ikide bir dershaneleri hedef tahtası olmaktan, birilerine gözdağı vermek veya türbinlere oynamak adına gündeme getirilecek kurumlar olmaktan çıkarmalıdır.

2. Mili Eğitim mensubu yöneticiler, denetçiler, öğretmenler; dershanelerin eğitim sistemi içindeki yadsınamaz rolünü kabul etmeli, bu konuda bu kurumları itibarsızlaştıracak söz ve davranışlardan kaçınmalıdır.

3. Dershaneler, kurslar devletin hem hoşgörüsünden hem de teşviklerinden yoksundur. Bu durum, hem işleticileri hem de çalışanları yaralamaktadır. Hayvan yetiştiriciliğini teşvik kapsamına alıp bu sektör çalışanlarına kredi sağlayan devletin, insan eğitimini uğraş konusu yapan dershaneleri, kursları teşvik kapsamı dışında bırakması ve KOSGEB kredilerinden faydalandırmaması, elektrik su gibi gider kalemlerinde indirim uygulamaması düşündürücüdür. 

4. Bu sektörde yer alan özel okullar, dershaneler, kurslar, etüt merkezleri, yurtlar; zaman zaman birbirinin hizmet alanına girmektedir. Bu ise haksız rekabete yol açmaktadır. Milli Eğitim denetçileri, bu kurumları faaliyet alanına göre denetlemeli, açılış amacı dışında bir tarz ve yöntemle eğitim yapan kurumları uyarmalı, gerektiğinde kapatmalıdır.

5. Kurum işleticileri, yüksek kar elde etmek veya ayakta kalmak adına eğitimin kalitesini düşürecek, yetkinlikten uzak kişilere kurumlarında yer vermemelidir. Hele formasyondan yoksun ve alan eğitimini tamamlamamış, öğrenci nitelikli kişilerin derse sokulması sektör adına bir faciadır. Bu gibi tercihler, kurumların ve eğitimcilerin saygınlığına zarar vermektedir.

6. Dershane öğretmenleri, fazla para kazanma adına birkaç kurumda çalışmak gibi bir tercihe yönelmemeli. Kurum işleticileri buna izin vermemeli, maliyet paylaşımı açısından böyle bir durum zorunlu hale gelirse bunu kurucular, yöneticiler kanalıyla halletmelidir.

7. Hiçbir dershane, kurs yöneticisi, çalışanı, öğretmeni; bir başka kurumu kendine rakip görmemeli, bu anlamda birbirinin aleyhinde konuşmamalı. Öğretmen ve kaynak kullanımında işbirliği, her zaman sektörün hem gücünü hem de saygınlığını artıracaktır.

KOCAELİ’NDE DERSHANECİLİK

Ketimizdeki dershanecilik, kursçuluk, ülkemiz genelindeki olumsuzluklardan uzak değildir. Ancak, Kocaeil’ne mahsus birkaç olumsuzluktan bahsetmemek, bu toplantıya katılanlara ve bu sektörü ticari alan olarak seçenlere haksızlık olacaktır:

1. Üniversiteye, Anadolu Liselerine ve KPSS’ye hazırlık dershanelerinde dershane ortaklarının ve öğretmenlerinden bazılarının okul, üniversite gibi kamu kurumlarında çalıştıkları bilinmektedir. Bu kişilerin, kamu gücünü, bulundukları kurumlar için kullanmaması, bu gücünü ya da buradaki yetkisini ranta dönüştürmemesi beklenemez. Devlet kurumlarında çalışan öğretmen, öğretim üyesi, yönetici durumundaki kişilerin kurslarla uzaktan ya da yakından ilişkili olmaması, kurslarda istihdam edilmemesi, varsa bu ilişkilerinin derhal kesilmesi gerekir. Bu bir haksız rekabettir, diğer çalışanlara ve kurumlara saygısızlıktır, haksızlıktır.

2. Zaman zaman, bir kurumun diğer kurum aleyhinde konuştuğu görülmektedir. Buna son verilmelidir.

3. Her hizmetin bir maliyeti vardır. Bu maliyetler ortalama bir maliyettir. Bazı kurumlar, kirayı düşük, kaynağı az vermek veya düşük ücretli öğretmen çalıştırmak yoluyla maliyetleri düşürebilir. Onların böyle avantajlara sahip olması sektör genelinde düşük ücretle kayıt almalarını gerektirmez. Piyasa ortalamasının altında bir ücretle öğrenci kaydı almak, öğrenci ve veli gözünde kurumların inandırıcılığını azalttığı gibi, sektörü de iflas noktasına getirecektir.

4. Bazı kurumlarda, üniversite öğrencilerinin derse sokulduğu, onların düşük maliyetli emeklerinden yararlanıldığı bilinmektedir. Bundan derhal vazgeçilmelidir.

5.  Reklam ve promosyonlarda aşırıya kaçıldığı bir gerçektir. Aşırı reklamın, reklam veren kuruma ve aynı kulvardaki arkadaş kurumlara zarar verdiği bilinmektedir. Bundan kaçınılmalıdır. Reklam, öğretmen istihdamı gibi konularda ortak havuz oluşturulması, hem kurum zararlarını azaltacak hem de sektörün saygınlığını, karlılığını artıracaktır.

6. Sosyal devletçilik ilkesi adına Halk Eğitim Merkezlerinin, belediyelerin; meslek ya da yetenek kursları açması anlaşılabilir bir durumdur. Ancak, bu kurumların SBS’ye, LYS’ye, KPSS’ye yönelik kurslar açması büyük bir haksızlığa yol açmaktadır. KOMEK, Bilgi Evleri gibi isimlerle kurslar açan Belediye, Halk Eğitim Merkezi ne kira ne vergi ödemektedir. Dershaneler ise bu işi yaparken hem istihdam sağlamakta hem de devlete vergi ödemektedir. Devlet ve belediye destekli kurslardan, Bilgi Evlerinden vazgeçilmeli, eğitim ve kurs hizmetlerinin, hizmet satın almak şekliyle yapılması sağlanmalıdır.

7.  Bazı kamu görevlilerinin bazı dershanelere yakın davrandıkları veya o dershanelere destek verdikleri bilinmektedir. Bu konuda, fırsat eşitliğinin sağlanması adına, Milli Eğitim Müdürlüğü bir çözüm üretmelidir.

8.  Kocaeli’nde bulunan özel eğitim kurumlarının, seslerini duyurabilmeleri ve sorunlarını ortak havuzda çözebilmeleri için bir dernek çatısı altında toplanmaları kaçınılmazdır.

Kocaeli Ticaret Odasının öncülüğünde ve ev sahipliğinde yapılan bu toplantıdan kısa zamanda sonuçlar alınmasını beklemiyoruz. En azından bir başlangıç olarak bir araya gelmek, sorunları doğru ya da yanlış biçimiyle dillendirmek, kazançtır. Uzun vadede, arzu edilen sonuçları almak dileğimizdir.

Kocaeli Ticaret Odası (KOTO) Eğitim komitesi Başkanı Fatih Ekinci toplantıya katılanlara teşekkür ederek ,bundan sonra ayda bir defa KOTO'da toplanacaklarını ve diğer eğitim kurumlarını toplnatılara katılmaya davet etti.

 

Anahtar Kelimeler:
Kocaeli Ticaret Odası
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner2

banner4

banner16

banner19

banner21

banner5

banner23

banner15

banner17

banner18

banner7